Sekretariat


czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 730- 1530

tel: 48 664-23-56

  

email:
sekretariat.pppgrojec@grojec.pl

  

Nasz adres:

   

ul. POW 4, 05-600 Grójec

 

 

OFERTA

 

PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
W GRÓJCU

 

na rok szkolny 2018/2019

 

DZIECI W WIEKU OD URODZENIA DO 3 ROKU ŻYCIA

 

 I. WSPIERANIE ROZWOJU DZIECI

 

  1. Diagnoza psychologiczna i logopedyczna w poradni.
  2. Opiniowanie w sprawie oceny poziomu rozwoju.

 

II. WSPARCIE DLA RODZICÓW

 

  1. Konsultacje w sprawie rozwoju dziecka.
  2. Pomoc w wyszukiwaniu placówek diagnostycznych i wspierających rozwój dziecka oraz instytucji działających na rzecz rodziny.
  3. Rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców: doradztwo indywidualne w poradni oraz w punktach konsultacyjnych na terenie placówek.

 

DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

 

ORAZ DZIECI I MŁODZIEŻ W WIEKU SZKOLNYM

 

I. WSPIERANIE ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY

 

1. Diagnoza psychologiczna, pedagogiczna i logopedyczna w poradni.

 

2. Opiniowanie w sprawach:

 

  1. oceny poziomu rozwoju,
  2. przyczyn zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych,
  3. oceny gotowości szkolnej,
  4. oceny predyspozycji i uzdolnień,
  5. przyczyn trudności dydaktycznych i trudności wychowawczych,
  6. specyficznych trudności w uczeniu się,
  7. przyjęcia ucznia gimnazjum do szkoły dla dorosłych,
  8. zindywidualizowanej ścieżki kształcenia,
  9. Innych, określonych w odrębnych przepisach.

 

3. Terapia w poradni:

 

  1. psychologiczna /indywidualna/ dla dzieci dotycząca m. in. zaburzeń lękowych, trudności emocjonalnych, depresji, zaburzeń w odżywianiu, zachowań opozycyjno-buntowniczych.
  2. pedagogiczna /zajęcia korekcyjno-kompensacyjne indywidualne i grupowe/ dla dzieci z trudnościami w uczeniu się,
  3. logopedyczna /indywidualna i grupowa/ dla dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, zaburzeniami  mowy i języka.

 

4. Zajęcia grupowe w poradni:

 

  1. rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne (dla dzieci nadpobudliwych, nieśmiałych, z całościowymi zaburzeniami rozwoju)
  2. rozwijające sprawność manualną i grafomotoryczną (terapia ręki),
  3. rozwijające kreatywność (dla dzieci zdolnych),
  4. kółko szachowe.

 

5. Doradztwo zawodowe:

  1. badanie predyspozycji związanych z wyborem zawodu,
  2. konsultacje dla uczniów, rodziców i nauczycieli - pomoc w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kariery zawodowej.

 

6. Zajęcia dla dzieci na terenie placówek:

  1. zajęcia profilaktyczne dla dzieci i młodzieży,
  2. warsztaty dla uczniów związane z planowaniem kariery edukacyjno-zawodowej,
  3. przesiewowe badania mowy i słuchu,
  4. zajęcia interwencyjne z klasami w sytuacjach  problemowych.

7. Działania interwencyjne w sytuacjach kryzysowych /w poradni, na terenie placówek
oraz w miejscu zamieszkania/.

 

II. WSPARCIE DLA RODZICÓW

 

  1. Doradztwo wychowawcze indywidualne dla rodziców w poradni oraz w punktach konsultacyjnych na terenie placówek (trudności wychowawcze, zaburzenia emocjonalne, zaburzenia zachowania i inne).
  2. Rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców:
    1. doradztwo indywidualne w poradni oraz w punktach konsultacyjnych na terenie placówek.
    2. prowadzenie "Szkoły dla rodziców" /cykliczne zajęcia warsztatowe w poradni/.
  1. Pomoc w wyszukiwaniu instytucji działających na rzecz rodziny oraz wspierających rozwój dziecka.
  2. Działania interwencyjne w sytuacjach kryzysowych na terenie poradni i domu rodzinnego.
  3. Działania mediacyjne między stronami konfliktu /uczniami, rodzicami, nauczycielami/ na terenie placówek.
  4. Popularyzowanie wiedzy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej /udostępnianie materiałów i pozycji książkowych/.

 

III. WSPARCIE DLA NAUCZYCIELI

 

  1. Współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
  2. Indywidualne porady i konsultacje dla nauczycieli min. w sprawach uczniów stwarzających problemy wychowawcze /w poradni i w punktach konsultacyjnych/.
  3. Spotkania informacyjne i szkoleniowe dla pedagogów szkolnych lub przedstawicieli placówek w poradni.
  4. Szkolenia dla rad pedagogicznych /tematyka zgodnie z zapotrzebowaniem placówek lub z zaproponowanej przez poradnię oferty/.
  5. Przekazywanie informacji o kursach i szkoleniach organizowanych przez ośrodki doskonalenia zawodowego
    i inne instytucje.
  6. Wykłady dla rodziców /udział w zebraniach dla rodziców na terenie placówek zgodnie ze zgłaszanymi potrzebami/.
  7. Działania mediacyjne między stronami konfliktu /uczniami, rodzicami, nauczycielami/ na terenie placówek.
  8. Działania interwencyjne w sytuacjach kryzysowych /na terenie placówek/.
  9. Wspieranie nauczycieli placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa
    edukacyjno-zawodowego:
    • porady indywidualne w poradni i punktach konsultacyjnych,
    • spotkania informacyjno-szkoleniowe dla nauczycieli wykonujących zadania z zakresy doradztwa zawodowego.
  1. Popularyzowanie wiedzy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej /udostępnianie materiałów i pozycji książkowych/.

 

DZIECI I MŁODZIEŻ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ ORAZ ZAGROŻONE NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM

 

I. WSPIERANIE ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY

 

  1. Diagnoza psychologiczna, pedagogiczna i logopedyczna w poradni i w domu rodzinnym dzieci i młodzieży niepełnosprawnych od urodzenia do 25 roku życia.
  2. Opiniowanie w sprawach oceny poziomu rozwoju.
  3. Orzekanie i opiniowanie przez Zespoły Orzekające w sprawach:
    1. kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
    2. kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
    3. indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego,
    4. indywidualnego nauczania dla uczniów, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
    5. zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci z niepełnosprawością intelektualną w stopniu głębokim od 3 do 25 roku życia,
    6. wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.

    4. Zajęcia grupowe dla dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju.

    5. Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

 

 

II. WSPARCIE DLA RODZICÓW

 

  1. Konsultacje w sprawie rozwoju dziecka.
  2. Pomoc w wyszukiwaniu placówek diagnostycznych i wspierających rozwój dziecka oraz instytucji działających na rzecz rodziny.
  3. Doradztwo w sprawie wyboru placówki wczesnego wspomagania rozwoju oraz kształcenia specjalnego. Udostępnianie ofert szkół i placówek.
  4. Doradztwo zawodowe. Pomoc w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kariery zawodowej.
  5. Rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców:
    1.  doradztwo indywidualne w poradni oraz w punktach konsultacyjnych na terenie placówek.
    2. prowadzenie "Szkoły dla rodziców" /cykliczne zajęcia warsztatowe w poradni/.

 

III. WSPARCIE DLA NAUCZYCIELI W PLACÓWKACH OGÓLNODOSTĘPNYCH I SPECJALNYCH

 

1. Współpraca w udzielaniu i organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
   w placówkach dla uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego :

  1. udział w spotkaniach zespołów ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej /na wniosek dyrektora placówki/
  2. pomoc w opracowywaniu IPET-ów .
  3. współpraca psychologów w opracowaniu programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim,
  4. inna forma współpracy w zależności od potrzeb placówki /zgodnie ze zgłoszonym zapotrzebowaniem/.

2. Konsultacje dla nauczycieli i specjalistów szkół ogólnodostępnych min. z zakresie:

  1. procedury orzekania,
  2. pracy z dzieckiem niepełnosprawnym (podstawy programowe, zajęcia rewalidacyjne, dostosowanie form i metod pracy, dobór pomocy i środków dydaktycznych, dostosowanie form i warunków egzaminacyjnych).

 3. Konsultacje dla nauczycieli i specjalistów szkół specjalnych /zgodnie z zapotrzebowaniem/
     dotyczących min. zaleceń zawartych w orzeczeniach.

4. Szkolenia dla rad pedagogicznych /tematyka zgodnie z zapotrzebowaniem placówek lub z
   zaproponowanej przez poradnię oferty/.

5. Prelekcje dla rodziców /udział w zebraniach dla rodziców na terenie placówek zgodnie ze
   zgłaszanymi potrzebami/.

6. Organizowanie szkoleń w poradni dla specjalistów szkolnych prowadzonych przez edukatorów
   zewnętrznych.

7. Prowadzenie sieci współpracy dla nauczycieli i specjalistów szkolnych /zgodnie z zapotrzebowaniem/.

8. Działania mediacyjne między stronami konfliktu /uczniami, rodzicami, nauczycielami/ na terenie
   placówek.

9. Działania interwencyjne w sytuacjach kryzysowych /na terenie placówek/.

 

PRZEDSZKOLA, SZKOŁY I PLACÓWKI

 


Organizowanie i prowadzenie wspomagania w zakresie realizacji zadań dydaktycznych- wychowawczych i opiekuńczych:
1. Pomoc w diagnozowaniu potrzeb placówki.
2. Ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb.
3. Zaplanowanie form wspomagania i ich realizacja.
4. Wspólna ocena efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.

 

 

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA

 

Zajęcia dla dzieci od momentu wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole posiadających opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.

 

 

 

 


 

 

 

 

opracowanie: KOMP-ANIA Piotr Dalach